فیلم | موزیک | عکس | SMS

فیلم | موزیک | عکس | SMS

سرگرمی برای شما | Fun4you.ir
فیلم | موزیک | عکس | SMS

فیلم | موزیک | عکس | SMS

سرگرمی برای شما | Fun4you.ir

چرا سگ در اسلام نجس است؟

wWw.Fun4you.Ir
علت نجاست سگ در اسلام چیست؟
نگهداری سگ در خانه از زبان پیامبر (ص) و امام علی (ع)
       
http://s3.picofile.com/file/7920852789/Dog.jpg
      
قبل از هر چیز باید دانست که در اسلام علاوه بر حکم نجاست سگ، از نگهداری آن در خانه نیز پرهیز داده شده است:
«حاکم از ابى هریره آورده که پیغمبر صلى اللَّه علیه و اله و سلم بخانه قومى از انصار مى‏ آمد که خانه‏ هائى نزدیکتر از آن بود و بدانها نمى ‏آمد و این بر آنها ناگوار بود و سبب را جویا شدند، فرمود: سگ در خانه شما است.»
(بحار الأنوار، ج ‏62، ص 67)
    
درباره فلسفه نجاست سگ نیز باید گفت: گرچه فلسفه واقعی بسیاری از احکام برای ما روشن نیست؛ اما تا حدودی می توان بعضی از حکمت های آن را یافت.
در این زمینه می توان گفت که سگ حیوانی است که بدن او محل پرورش خیلی از میکروب ها و باکتری ها است. سگ عامل یکی از خطرناک ترین بیماری ها به نام هاری است و علاوه بر این حیوانی است که زود با انسان مانوس می شود و انس و مجالست با حیوانات (مخصوصا بعضی از آنها مثل سگ) روح حیوانی را در انسان تقویت می کند.
        
oOo بقیه این بررسی + عکس افرادمعروف ایرانی کنار سگشان در ادامه مطلب oOo
           
با صرف نظر از جهات بهداشت جسم توجه به دو نکته ذیل از جهت بهداشت روانی متعاقب این حکم سودمند است:
1. اکنون که سگ و خوک به عنوان دو حیوان نجس العین توسط احکام شریعت معرفی شده اند باز هم می بینیم که بسیاری از افراد با سگ و خوک انس فراوان دارند آنقدر که گاه رفتار و بازی با سگ برای آنان شیرین تر از هم نشینی با اعضای خانواده شان می باشد.
    
اکنون فرض می کنیم که این حکم اسلامی نبود، آن وقت پیامد آن این بود که بسیاری از انسانها حتی اهل ایمان سگی در خانه داشته باشند و فرزندان آنها با آنان انس بگیرند و با خود آنان با آن سر گرم شوند، با کمی دقت می یابیم برای کاری که هیچ ارزش معنوی و حتی مادی ندارد تا چه اندازه وقت و هزینه های فراوان صرف می شد و انسانها را غافل از کارهای مفید خویش می ساخت و در مقابل آن خوی حیوانی آنان به دلیل انس با حیوانی چون سگ رشد می کرد و از انسانیت دور می گشتند.
    

علت نجاست سگ در اسلام

      
بنابراین با دقت در هدف خلقت که «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» (سوره ذاریات آیه 51) (ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای اینکه عبادت کنند) می یابیم که حکم به نجات و دوری از این حیوانات بسیار بجا و دقیق است.
     
2. فلسفه جعل برخی از احکام، پرهیز از موضوع آن و فاصله گرفتن از آن به عنوان یک خطر جدی است، مثلا گاهی بیان می کنند به سیم لخت دست نزنید تا دچار برق گرفتگی نشوید، و معمول خطرات این گونه است همان طوری که در مورد نوع گناهان این است که فلان کار را انجام ندهید اما در کنار ترانس های قوی یا دکل های فشار قوی برق نه تنها نباید با آنها تماس حاصل کرد بلکه نباید به آنها نزدیک شد و گرنه در فاصله کم، تأثیر زیان بار خواهد داشت «سگ بازی» و نیز استفاده از «گوشت خوک» با توجه به تأثیر روانی آنها بسیار مضر است که خیلی ها به آن مبتلا هستند خصوصا با توجه به اقلیت های دینی که مثلا استفاده از گوشت خوک را جایز دانسته یا سگ بازی در عرف فرهنگی بیگانگان امری پسندیده بود.
    

علت نجاست سگ در اسلام

     
کما اینکه از جمله تفریحات درباریان و اشراف همین امر بود و حتما توجه دارید که خوک مظهر شهوت و بی غیرتی است و بر اساس علوم پزشکی و روان پزشکی ثابت شده است که صفات گوشت حیوانات به خورنده آنها سرایت می کند.
    

عکس شقایق دهقان و سگش

     
از این رو حکم شرعی مبنی بر نجاست این دو حیوان، مقدمه ای برای فاصله گرفتن از این حیوانات و استفاده هایی است که بیگانگان اقلیت ها و یا افراد لاابالی و بی اعتنایی به مسایل شرعی می نمایند.
    
ناگفته نماند معمولا هر حیوانی یک یا چند خصلت خوب دارند باید از آنها در همان جهت بهره برد.
سگ به عنوان یک حیوان باوفا، در برخی کارها از جمله در محافظت از گله های گوسفند و یا شکار برخی حیوانات مورد استفاده است و نهی در این مورد نیست بلکه «کلب معلم» یعنی سگی که برای شکار تعلیم داده شده، احکام خاصی دارد که می تواند بیشتر این حیوان را در خدمت انسان قرار دهد. ولی این مسأله باعث نمی شود که زندگی و رابطه انسان را به سگ بازی یا آمیختگی و انس با سگ کنیم به ویژه با در نظر گرفتن آثار زیان بار روحی و جسمی زیانباری که در این حد از ارتباط وجود دارد.
    

علت نجاست سگ در اسلام

    
نکوهش از نگهداری سگ در خانه
پیامبر (ص) فرمود: خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آیند.
امیرمومنان علی (ع) فرمود: از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.
بی شک نهی از نگهداری این حیوان در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن، برای آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی از میکروب ها و نجس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ و نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن و لباس و ظروف و ابزار و وسایل خورد و خوراک از نظر تعالیم دینی اهمیت بسیاری دارد؛ ولی با این حال داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می شود، در صورتی که سه نکته یاد شده (نظافت، طهارت و بهداشت) درباره آن مراعات شود از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد.
    
امیر مومنان فرمود: در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.
    

عکس هستی مهدوی فر و سگش

    
همه سگ ها نجس هستند
شرع بین انواع سگ و نجاست آنها تفاوتی قائل نمی شود. حکم همه سگ ها از دید شرع یکی است. گروهی تصور می کنند تنها سگ هایی نجس هستند که نگهداری از آنها به حکم شرع نهی شده؛ مانند سگ های ولگرد. در صورتی که محمد بن مسلم از امام صادق (ع) در مورد سگ سلوقی (یک نوع سگ شکاری معروف یمنی) سوال کرد و حضرت در پاسخ فرمود: چنانچه او را لمس کرده ای دستت را بشوی. بنابراین سگ های شکاری و نگهبان که استفاده عقلایی دارند و از آنها استفاده منطقی می شود همان قدر نجس هستند که سگ های تزئینی و آپارتمانی.
      

Tina

    
سگ در دیگر مذاهب اسلامی
از این دست روایات در خصوص سگ در کلام معصومین به وفور یافت می شود؛ حتی در سایر مذاهب اسلامی نیز اجماع عالمان آن بر نجاست سگ هاست.
تنها فرقه ای که سگ ها را نجس نمی دانند، «مالکی ها» هستند که آنها معتقدند احکام و دستورات مربوط به سگ باید به صورت تعبدی عمل شود. آنها با اینکه سگ را نجس نمی دانند اما از روی تعبد ظرفی را که سگ در آن آب یا غذاخورده، هفت بار می شویند. شافعیه و حنابله نیز اعتقاد دارند که این ظرف باید هفت بار تطهیر شود که یک بار آن، با خاکمال کردن انجام می شود.
   
علامه حلی در نهایه الاحکام نقل کرده است؛ عذافر از امام صادق (ع) درباره نوشیدن و وضو گرفتن با پس مانده آبی که بعضی از حیوانات مثل گوسفند، گاو، شتر، الاغ، اسب، استر و درندگان نوشیده اند، سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگیر. سپس از سگ سؤال کرد، امام فرمود: نه! پرسید: آیا او یک درنده مثل دیگر درندگان نیست؟ فرمود: نه به خدا او نجس است.
     
یا در روایت دیگری از امام صادق (ع) که سید مصطفی حسینی دشتی در «معارف و معاریف» نقل کرده است، آمده: همانا خداوند نیافرید خلقی را که نجس تر از سگ باشد.
ماجرای نجاست ذاتی سگ از منظر شرع تا بدانجا حساس می شود که امام صادق (ع) می فرمایند: سگ پلید و نجس است. از اضافه آبی که آشامیده نباید وضو گرفته شود. آن آب را دور بریز و ظرف را بار اول با خاک و سپس با آب بشوی.
     
||| منتظر نظرات شما عزیزان هستیم |||
    

نظرات 1 + ارسال نظر
اتاات 13 شهریور 1392 ساعت 12:33

خیلی جالب بود از این مطالب باز هم بزار
اما عکس هاتم خیلی مناسب بود ممنون که از کسی نمی ترسی و صادق هستی

خواهش میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد